fbpx
Alfred A. Tomatis, Tomatis

Dr. Alfred Tomatis ur. 1 stycznia 1920 w Nicei, zm. 25 grudnia 2001 r. w Carcassonne. Był znanym otolarynologiem, naukowcem i wynalazcą. Ukończył Paryską Szkołę Medycyny. Jego alternatywna teoria słyszenia jest znana jako Metoda Tomatisa.

Alfred Tomatis był synem wielkiego w owym czasie śpiewaka opery paryskiej - Umberto Tomatisa. Wkrótce po rozpoczęciu praktyki lekarskiej jego ojciec i jego koledzy, śpiewacy operowi zaczęli zwracać się do niego ze swoimi problemami z głosem. Tomatis szybko swierdził, że tradycyjne zabiegi medyczne, stosowane na śpiewakach operowych są nieskuteczne (np. leczenie zasypkami ze strychniny), a także, że istnieje bardzo niewiele badań nad głosem.

Na początku swojej kariery, na zlecenie francuskiego ministerstwa pracy prowadził badania nad utratą słuchu pracowników fabryk. Miał więc możliwość porównania ubytków słuchu robotników i śpiewaków operowych. Problemy ze słuchem robotników i śpiewaków operowych były podobne! Sformułował teorię, że podstawą wielu problemów z głosem są problemy ze słuchem. Odkryte przez niego prawo, że "głos nie wyprodukuje tych częstotliwości, których nie odbiera ucho", jest znakiem rozpoznawczym jego metody.

Głos śpiewaka operowego może jego samego doprowadzić do zaburzenia funkcjonowania, nawet uszkodzenia własnych mięśni ucha środkowego, co w konsekwencji prowadzi do ubytku słuchu. Wiadomo, że do uszkodzenia słuchu może dojść już przy natężeniu dźwięku na poziomie 80 lub 90 decybeli. Śpiewacy operowi potrafią śpiewać z natężeniem aż do 150 decybeli. Stąd prosta droga do tego, że śpiewacy po wielu latach pracy na scenie nie mogą wytwarzać dźwięków w rejestrach, których sami nie słyszą.

Dr Tomatis zbudował specjalne urządzenie, ucho elektroniczne, którego celem była mikrogimnastyka mięśni ucha środkowego w celu poprawy ich funkcjonowania. Zbudowany przez niego program polegający na słuchaniu muzyki Mozarta i chorałów gregoriańskich, przefiltrowanych przez ucho elektroniczne prowadził do poprawy funkcjonowania funkcji słyszenia śpiewaków operowych i, w konsekwencji – do przywrócenia bogatego w barwy głosu. Wielu słynnych śpiewaków operowych stało się pacjentami dra Tomatisa. Dr Tomatis rozpoczął terapię innych problemów, takich jak dysleksja, ADHD, depresja, czy autyzm. Znalazł dowody, że wielu tego rodzaju trudnościom towarzyszą problemy z uwagą słuchową. Istnieje wiele doniesień o pozytywnych efektach reedukacji dzieci i dorosłych z tymi problemami poprzez metodę Tomatisa. Niektóre z nich są omówione na niniejszej stronie w zakładce Skuteczność.

Niewątpliwie Alfred Tomatis dał światu olbrzymią eksperymentalną wiedzę i odkrył na nowo ucho jako narząd, którego funkcjonowanie ma wpływ na wiele różnych funkcji psychicznych (poznawczych i emocjonalnych). Różni naukowcy i praktycy zostali zainspirowani tą ideą do powstania innych metod treningu słuchowego, np. IT (dr Berard, współpracownik Tomatisa), terapia Samonas, Integrated Listening System, czy Listening Program (Advaced Brain Technology), które wykorzystują niektóre elementu treningu Tomatisa. Z drugiej strony - jedynie Metoda Tomatisa stanowi kompleksowe podejście diagnostyczne i reedukacyjne. Programy treningowe są opracowywane indywidualnie na podstawie wywiadu i badania uwagi słuchowej przy pomocy audiometru (zestaw testów opracowanych przez dra Tomatisa). Badanie uwagi słuchowej jest ważnym elementem diagnostycznym, ponieważ na tej podstawie Konsultant metody wnioskuje również o rodzaju problemów pacjenta, poziomie funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego. Badanie służy również do monitorowania przebiegu terapii, ponieważ zmiany na poziomie fizjologicznym poprzedzają zmiany w funkcjonowaniu. Dzięki metodzie, stworzonej przez dra Alfreda Tomatisa możemy pomagać dzisiaj większej liczbie dzieci i dorosłych, niż kiedykolwiek wcześniej, włączając w to bardzo poważne spektrum problemów i wyzwań rozwojowych. 

Zapraszam

Kontakt

  • tel.+48 607 955 190
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2019 Mariusz Krzaczek, Wszelkie prawa zastrzeżone